Gezonde Voeding

Gezonde_voeding_klein_FjTut2X.original.jpg

GEZOND LEVEN MET DIABETES

Goede voeding is heel belangrijk bij diabetes. Het verlaagt uw gewicht en uw risico op hart- en vaatziekten. Het hoort daarom ook bij de behandeling van diabetes. Zodra iemand weet dat hij of zij diabetes heeft kan een diëtist helpen om gezonder te eten. De praktijkondersteuner kan hierin ook verder begeleiden.

De belangrijkste adviezen om gezond te eten zijn:

Eet regelmatig:

  • Neem dagelijks 3 maaltijden
  • Neem niet meer dan 3 of 4 keer per dag een klein gezond tussendoortje

Eet vooral vezelrijke koolhydraten:

  • Groenten
  • Fruit
  • Volkorenproducten: volkoren brood, volkoren pasta, en zilvervliesrijst
  • Peulvruchten, zoals erwten, bonen en linzen
  • Noten en zaden

Eet liever geen:

  • Witbrood en producten van wit meel, zoals koekjes, gebak en biscuits
  • Ontbijtgranen met maar weinig vezels, zoals cornflakes
  • Witte rijst en pasta
  • Eten waar suikers in zitten, zoals koekjes en snoep

Hierin zitten namelijk koolhydraten die snel in het bloed worden opgenomen en weinig vezels bevatten.

Drinken:

  • Drink vooral water, thee en koffie zonder suiker, en eventueel melk
  • Drink geen frisdrank en vruchtensap. Daar zit veel suiker in
  • Drink geen alcohol of hooguit één glas per dag (niet elke dag)
  • Als u af wilt vallen kunt u het beste helemaal geen alcohol drinken. In alcohol zitten namelijk veel calorieën en weinig voedingsstoffen.

Kies producten met onverzadigde vetten (géén verzadigde vetten en transvetten):

  • Het soort vetten dat u eet is belangrijker dan de hoeveelheid
  • Als u een gezond gewicht heeft hoeft u niet minder te gaan eten, alleen andere vetten.
  • Wanneer u overgewicht heeft is het belangrijk om minder en andere vetten te eten, omdat u dan ook minder energie binnenkrijgt.
  • Eet geen of weinig producten met verzadigde vetten
  • Verzadigde vetten zitten vaak verborgen in koekjes, zoutjes en snacks
  • Ook zitten verzadigde vetten vaak in vlees
  • Kies daarom beter voor mager, wit vlees (zoals kip) in plaats van bewerkt vlees, zoals worst, salami of ontbijtspek.
  • Zuivel (melk, yoghurt, kaas, eieren) kunt u gewoon eten.
  • Vis: vooral in vette vis (zoals zalm, makreel, haring, forel en sardines) zitten veel onverzadigde vetten. Kijk voor meer informatie op www.goedevis.nl
  • Noten

Eet niet te veel zout

  • Voeg zelf geen zout toe
  • Eet liever geen kant-en-klaar maaltijden, sauzen en kruidenmixen. Hier zit namelijk veel zout in.
  • Kook het liefst met verse ingrediënten.
Diabetesrisico_klein.original.jpg

EEN BETERE BLOEDSUIKERWAARDE DOOR AF TE VALLEN

Bekijk hier of u te zwaar bent

Bent u te zwaar? Dan kan afvallen helpen om uw bloedsuiker te verlagen. 5% afvallen heeft al effect. Bijvoorbeeld afvallen van 90 kg naar 85 kg. Het kan betekenen dat u minder of geen bloedsuikerverlagende medicijnen (meer) hoeft te gebruiken.

Op een goede manier afvallen en een goed gewicht houden, is niet eenvoudig. Een diëtist en de praktijkondersteuner kunnen u helpen met gezond eten, meer bewegen en afvallen. Soms helpt het om met een psycholoog te praten over uw eetgedrag (als eten bijvoorbeeld ook te maken heeft met psychische klachten).

EEN BETERE BLOEDSUIKER DOOR VEEL BEWEGEN

Bij diabetes type 2 is genoeg bewegen erg belangrijk. Bewegen verlaagt uw bloedsuiker. Daardoor is er een goede kans dat u minder of geen medicijnen nodig heeft. Bewegen is ook goed voor uw gewicht en bloeddruk. Is uw gewicht goed? Beweeg dan minstens een halfuur per dag intensief. Bent u te zwaar? Beweeg dan elke dag een uur intensief. Intensief bewegen is bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen, zwemmen of hardlopen. Bij intensief bewegen heeft u een snelle hartslag en snelle ademhaling. U kunt erbij hijgen en zweten.

Bouw het geleidelijk op als u nog niet veel beweegt, bekijk de tips.

MEER INFORMATIE OVER DIABETES TYPE 2

Voor meer informatie over diabetes type 2 kunt u terecht bij:

Uitleg over behandelingen van de patiëntenvereniging Diabetesvereniging Nederland (DVN)

Diabetes Zorgwijzer, over zorg bij diabetes

Diabetes Interactief Educatie Programma

Voluit leven met Diabetes, over leven met diabetes

Uitleg over diabetes van het Diabetesfonds

Korte, makkelijke uitleg en tekeningen: Online boek over diabetes

Advies over een gezonde leefstijl vindt u ook op persoonlijkegezondheidscheck.nl.

Voor informatie over hulpmiddelen kunt u terecht op de Hulpmiddelenwijzer.

De informatie over diabetes is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 en op de richtlijn Diabetische retinopathie van oogartsen.

Donut_vs_appel_klein.original.jpg